همه کاربران بدون محدودیت و به صورت رایگان، به اطلاعات کتابشناختی و 15 تا 20 صفحهی نخست پایاننامهها و رسالهها در پایگاه اطلاعات گنج دسترسی دارند و میتوانند با جستوجو در این پایگاه از پیشینه پژوهش خود آگاه شوند. اما کاربرانی که علاقهمند هستند بررسی پیشینه پژوهش آنان را کارشناسان متخصص ایرانداک انجام دهند و پاسخ آنها در یک نامه رسمی به نشانی رایانامههای دلخواه آنان فرستاده شود، میتوانند از سامانه پیشینه پژوهش استفاده کنند و با پرداخت مبلغ 18 هزار تومان، پاسخ خود را دریافت کنند.
خیر. جستوجوی پیشینه پژوهش، تنها در پایاننامهها و رسالههای موجود در پایگاه اطلاعات گنج انجام میشود.
ایرانداک در این زمینه مسئولیت و نقشی ندارد و تصمیمگیری درباره پیشنهاده (پروپوزال) دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تصویب آن، در اختیار مؤسسه محل تحصیل آنهاست.
خیر. تنها نشانی دسترسی به اطلاعات همانند در پایگاه اطلاعات گنج برای کاربران فرستاده خواهد شد. دسترسی به متن کامل پایاننامهها و رسالهها، پیرو مقررات و آییننامههای وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری است.
برای این ثبت اطلاعات پیشنهاده (پروپوزال)، پایاننامه، یا رساله باید از سامانه ثبت استفاده کنید. در سامانه پیشینه پژوهش، کاربران تنها از پیشینه پژوهش به صورت رسمی آگاه میشوند.
برای آگاهی از پیشینه پژوهش یا پیشنهاده (پروپوزال) خود و دریافت گزارش رسمی پیشنه، لازم است از سامانه پیشینه پژوهش استفاده کنید و گامهای زیر را طی کنید:
درخواست بررسی «جداگانه» پیشینه چند موضوع شدنی است، ولی درج چند موضوع در یک درخواست شدنی نیست و به چنین درخواستهایی پاسخ داده نخواهد شد.
برای انجام اینکار میتوانید:
برای دریافت دوباره نامه میتوانید پس از ورود به کارتابل خود در قسمت «درخواستهای پیشین»، گزینه «عملیات» مقابل ردیف درخواستتان را کلیک کرده و از منوی باز شده، گزینه «دریافت نتیجه» را انتخاب کنید، تا پاسخ نهایی در قالب فایل پیدیاف (PDF) برای شما ایجاد شود.
در صفحه نخست سامانه، در زیر کادر ورود به سامانه، عبارت «گذرواژهام را فراموش کردهام» آمده است. با کلیک روی این عبارت به صفحهای هدایت میشوید که در آن با ورود رایانامهای (ایمیلی) که با آن پیشتر نامنویسی کردهاید، لینک تغییر گذرواژه به رایانامهتان (ایمیلتان) فرستاده میشود.
واژههاي کلیدی پژوهش (پیشنهاده) كه به موضوع و مساله اصلی آن اشاره دارند. این واژهها به جستوجوی دقیقتر پیشینه درخواستی کاربر کمک میکنند. پیشنهاد میشود دستکم 5 کلیدواژه برای درخواست خود ثبت کنید.
کلیدواژه انگلیسی اجباری نیست، اما پیشنهاد میشود برای جستوجوی دقیقتر پیشینه درخواستی، کلیدواژه را هم به فارسی و هم انگلیسی وارد کنید.
شما میتوانید درخواست پیشینه پژوهش را با استفاده از کد پرداخت (توکن) بهصورت اعتباری و بدون نیاز به پرداخت وجه، پرداخت کنید.
اگر نام دانشگاه شما در فهرست دانشگاههای طرف قرارداد ایرانداک موجود است، برای دریافت کد پرداخت به مسئول آموزش/ پژوهش مؤسسه خود مراجعه کنید.
اگر پرداخت هزینه درخواست پیشینه پژوهش در صفحه بانک موفقیتآمیز باشد، کاربر به صفحه «نمایش درخواست پیشینه» راهنمائی شده و این پیام را مشاهده میکند: «کاربر گرامی درخواست شما ثبت شد. پاسخ هر درخواست در یک تا ده روز کاری به نشانی رایانامه شما فرستاده خواهد شد و در صفحه درخواستهای پیشین شما نیز در دسترس خواهد بود. وضعیت همه درخواستهای خود را هم در همین صفحه میتوانید ببنید.» برای اطلاع بیشتر از وضعیت پرداخت میتوانید با گروه پشتیبانی سامانههای ایرانداک تماس بگیرید.
اگر کاربری هزینه درخواست پیشینه پژوهش را در صفحهی بانک پرداخت کند، اما دکمه بازگشت را نزند، پس از 10 تا 15 دقیقه، مبلغ پرداختشده به حساب کاربر بازگردانده میشود. اگر کاربری دکمه بازگشت را بزند، ولی به سامانه پیشینه پژوهش بازنگردد، میتواند با گروه پشتیبانی سامانههای ایرانداک تماس بگیرد و شماره رهگیری خود را اعلام کند تا وضعیت پرداخت ایشان روشن شود.
بلی، تا زمانی که درخواست شما برای پاسخ در اختیار کارشناسان ایرانداک قرار نگرفته است، امکان ویرایش اطلاعات درخواست پیشینه پژوهش خود را دارید.
برای این منظور، لازم است ابتدا مطمئن شوید که وضعیت درخواست شما در کارتابل درخواستهای پیشین، گزینه «در انتظار پاسخ» است؛ سپس با کلیک بر قسمت «عملیات» مربوط به درخواست پیشینه مورد نظر و انتخاب گزینه «ویرایش اطلاعات»، میتوانید ویرایش را انجام دهید.
اگر وضعیت درخواست شما در کارتابل درخواستهای پیشین، «در حال بررسی» یا «دریافت نتیجه» باشد، امکان ویرایش برای شما وجود ندارد.
تا زمانی که پاسخ نهایی برای شما ارسال نشده است، میتوانید اطلاعات شخصی خود مانند نام، نام خانوادگی، و... را با مراجعه به بخش «اطلاعات کاربری» ویرایش کنید. پس از دریافت پاسخ نیز در برای ویرایش شماره ملی و یا رایانامه میتوانید با مراجعه به «کاربرگه درخواست ویرایش شماره ملی/ رایانامه» و پر کردن آن، نسبت به ویرایش آنها با تأیید ایرانداک اقدام کنید.
توجه: پس از ارسال پاسخ، امکان ویرایش سایر اطلاعات مانند نام و نام خانوادگی وجود ندارد.
کلیدواژههای وارد شده از سوی کاربران، پیشنهادی هستند و برای فهمیدن بهتر عنوان بهکار میروند. افزون بر کلیدواژههای کاربران، کارشناسان ایرانداک از کلیدواژههای گوناگون دیگر نیز استفاده میکنند، پس کلیدواژههای نادرست نمیتوانند تأثیر چندانی بر نتیجه جستوجو داشته باشند؛ اما همانگونه که پیشتر توضیح داده شد کاربران میتوانند اطلاعات هر درخواست خود را تا زمانی که وضعیت درخواستشان «در انتظار پاسخ» است، ویرایش کنند.